"Українці не вміють економити грошей"
Львівська дизайнерка Олеся Марчук про розумне споживання і вплив пандемії на моду.
Цьогорічна криза, спричинена пандемією коронавірусу і карантином, не оминула й індустрію моди. Її відчули на собі й українські виробники одягу. Однак зміни помітні не лише у рівнях продажів, а й у самій філософії моди та підходах до купівлі нових речей. Про ситуацію зсередини і про принципи так званої стійкої моди в інтерв'ю "Еспресо.Захід" розповіла відома українська дизайнерка Олеся Марчук.
"Продажі одягу впали на 70%"
Як коронавірусна криза позначилася на індустрії моди? Наскільки її відчули українські дизайнери? Чи скоротились суттєво обсяги замовлень і виробництва?
Якщо аналізувати дизайнерів з України, то криза їх об'єднала. Варто згадати березень, коли не було захисних костюмів, і тоді одними з перших допомогти медикам зголосилися дизайнери. Почали виготовляти захисні костюми, розробляти лекала і надавати захист. Об'єднувалися та працювали, щоб допомогти й підтримати інших і вислуховували критику "диванних спеціалістів", що це неякісні речі і що вони не захищають. Звісно, що продажі одягу зменшилися на 70%.
Як Ви особисто зустріли цю кризу? Чим тепер займаєтеся? Можливо, цей час спонукав Вас застосовувати якісь нові підходи до роботи?
У 2019 році я вирішила взяти трохи паузу на 2020 рік. Знайти нову майстерню та змінити формат роботи, тому криза частково пішла на користь і пришвидшила деякі процеси. Звичайно, я не могла залишатися осторонь від соціальної відповідальності і з березня почала виготовляти маски та віддавати їх медикам. За роки роботи назбиралося багато якісних та натуральних тканин, які шкода викинути, а зберігати місця не було, плюс під час переїзду треба було оптимізувати кількість коробок, і це вийшло хорошим очищенням з користю. Загалом витратили близько 35 м тканини.
З осені почали виготовляти дрібні аксесуари для доповнення образу, оскільки продаж готових одиниць призупинився.
Цього року, як відомо, Lviv Fashion Week таки відбувся, тільки в обмеженому форматі через карантинні вимоги. Ви також брали участь у цьому заході? Які настрої в середовищі Ваших колег?
Я брала участь з колекцією "Безпека руху". В ній було багато світловідбивних елементів, які допомагають бачити людину в темний час доби. Соціальна та дуже актуальна тема на сьогодні. Вдалося створити елегантні образи та убезпечити пішоходів.
Спілкування з колегами майже не було, оскільки були великі інтервали між показами. Трохи бракувало публіки та гостей, які відвідують зазвичай такі заходи, але було багато уваги від преси. У важкі часи треба покладатися тільки на себе й працювати, займати весь свій час, щоб дурні думки не лізли в голову.
"Купи одне якісне, а не гору непотребу"
Пандемія і карантин, коли люди змушені обмежити соціальні контакти і фактично більшість часу залишатися вдома, змусили багатьох замислитись, чи потрібно їм стільки одягу, скільки вони раніше купували. Як вважаєте, цей досвід вплине на моду, яку ми матимемо після закінчення пандемії? Чи варто очікувати, можливо, переходу до більш свідомого споживання і більш сталої моди?
Я є прихильником розумного споживання. Купи одне якісне, а не гору непотребу за низькою ціною. Тому для мене це будуть позитивні зміни, оскільки я багато років привчаю своїх клієнтів до обдуманих покупок чи замовлень. Пояснюю ціну футболки з масмаркету: якщо вона вартує 200 грн, то людина, яка її шила, отримала копійки. Роблячи такі покупки, кожен із нас підтримує рабські умови праці. І поганий тут не власник масмаркету, а покупець, який погоджується на покупку такого одягу. Попит збільшує пропозицію. Якщо ми почнемо звертати увагу на походження речей і обирати якісні продукти, де працівники отримують гідні умови праці та заробіток, тоді виробники будуть відстежувати якість свого продукту і те, наскільки люди, яких вони наймають, задоволені своєю роботою.
Фото Маґдалени Дзюбенко
Можете пояснити, що означає філософія "стійкої моди" на практиці, крім того, що люди купують кількісно менше речей? Які ці речі мають бути з точки зору фасонів, тканин чи інших характеристик?
Мені подобається мати мало речей, але якісних. Які довготривалі в експлуатації. І саме це я передаю у створені одягу та пояснюю своїм замовникам. Капсульний гардероб, обдумані покупки і локальний виробник.
Кольори та фасони треба добирати для себе і свого життя, а не копіювати інших і не намагатися змінити себе для всіх.
Мода насправді вже близько десяти років рухається в бік свідомої, безпечної, комфортної та дружньої до планети. Але суспільство, яке звикло споживати великими обсягами, не готове змінюватися. На це потрібно більше часу. Бо є окремо дизайнери, які творять моду, а є масмаркет, який постійно говорить, що гардероб потрібно оновлювати повністю кожного сезону. Це найбільша загроза для гаманця та планети в цілому.
Щоб вберегти себе від стихійних покупок, треба довірити свій гардероб стилістові. Він знайде правильні кольори та фасони й навчить грамотно добирати одяг.
"Мода швидко реагує на глобальні події"
Якщо ми говоримо про якісні речі, то, очевидно, вони будуть коштувати дорожче. В українських реаліях чи готові люди платити більшу ціну за речі, які, можливо, якісніші і прослужать довше?
Українці не вміють економити грошей. Витрачаючи кошти на придбання товару за низьку ціну, отримують неякісні речі, які швидко псуються та виходять з ладу. Через це доводиться купувати знову, і це в більшості випадків та сама низька ціна та якість. А якщо підійти до цього свідомо, то варто придбати одну трохи дорожчу річ і мати щастя та спокій на довше. Дві пари неякісних джинсів вартують менше, ніж одна якісна.
З іншого боку, наскільки українські виробники готові запропонувати такий якісний продукт, якщо буде на нього попит?
Виробники пропонують якісний одяг. Я багато аналізую та слідкую за різними брендами, і якість продукції нічим не гірша, ніж за кордоном, і 100% краща, ніж масмаркет. Купуючи в локального виробника, завжди можна зробити повернення чи написати всі зауваження – і вас почують. Я купую усе в локальних виробників, і це 100% працює.
Уже зараз зрозуміло, що навіть після початку вакцинації маски ще певний час залишатимуться обов’язковим атрибутом нашого повсякденного життя. Чи стали вони також уже елементом моди і стилю? Яке Ваше до цього ставлення – це має бути просто функціональна річ або ж маска теж може і має виражати індивідуальність людини?
Захисні маски носили 100 років тому під час чуми, і по тодішніх світлинах можна побачити, як люди їх трансформували у свій гардероб. Мода дуже швидко реагує на такі глобальні події. Тепер також є безліч творінь дизайнерів з масками у светрах, пальтах, плащах тощо.
Масочки) Малює їх Оксана Рубай шиє Olesya Marchuk , а придбати їх можна у Міра Життя . Кошти з продажу йдуть у фонд, який реалізовує мрії діток з багатодітних сімей
- Актуальне
- Важливе