Відроджений галицький ляльковий вертеп може стати частиною культурної спадщини ЮНЕСКО

У Львові працюють над внесенням традиційного відродженого галицького лялькового вертепу до Списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.

Наразі триває робота над внесенням його до Національного переліку НКС України, передає "Еспресо.Захід".

Щороку напередодні Різдва у церкві Всіх святих українського народу родина Ковальчуків організовує справжній ляльковий вертеп. Його подивитися приходять і великі, і малі. Тут є місце для кожного. 

Ангел сповіщає радісну новину – у Вифлеємі народився маленький Ісусик! Сина Божого йдуть вітати Пастушки й Царі. Ірод, довідавшись про Дитятко, наказує повбивати всіх немовлят. Незадовго по його душу приходять Смерть і Чорт. А тим часом два Козаки молотять горох, стара Чарівниця робить масло, незважаючи, що нині свято, і чаклує корів, щоб ті не давали молока. За це Чорт забирає її до пекла. Приходить Циган з Козою – "такий голодний, що не має, де переночувати". Кася несе продавати півня, але Гриць відмовляє її: "Краще віддай когута вчительці математики, твоя дитина відразу стане добре вчитися". Гуцул вирішує емігрувати: "Маю кільо хліба, трохи мармуляди, бувайте здорові – їду до Канади". За версією Гуцула, "у Канаді легше жити", бо там є вуйко, який спонсорує краще життя. 

Усі ляльки – традиційні для галицького лялькового вертепу й виконані власноруч родиною Ковальчуків. Пані Дарія і її син Мирослав продовжують справу Богдана Жеплинського, відомого лялькаря і поціновувала вертепу, дивуючи Львів захоплюючими сюжетами і щоразу свіжою радістю від новини про прихід у світ Божого Дитятка. У Львові пана Богдана Жеплинського знали як  дослідника кобзарської справи і багатолітнього голови Львівського обласного відділення Національної спілки кобзарів України, проте під Різдво він мав ще одне неймовірне хобі – з родиною влаштовував справжній галицький вертеп. 

Перший варіант двоповерхового лялькового вертепу лялькар Богдан Жеплинський спроектував і виготовив ще далекого 1989 року з допомогою активістів осередку Товариства  української мови при Всесоюзному проектному інституті сірчаної промисловості "Сірка". Тут він працював старшим науковим співробітником. З того часу він з донькою і онуком щороку організовував ляльковий вертеп, спочатку для співробітників і їхніх дітей, потім для власної парафії і на запрошення шкіл.

Богдан Михайлович самостійно намалював ескізи для ляльок, а одяг їм пошила викладачка з моделювання та учениці профтехучилища, донька лялькаря Дарія Ковальчук і її син Мирослав Ковальчук. Для костюма Ангела пані Дарія не пошкодувала власної шлюбної сукні. Кажуть у цій родині, що справжній галицький вертеп – обов'язково ляльковий. Таким вони його запам’ятали і зробили все для його відродження і нового життя в сучасних українських реаліях, додавши нових сюжетів і діалогів. 

У різдвяному дійстві мають брати участь не лише релігійні персонажі, а й звичайні люди, як-от Кася і Гриць, бо так було здавна заведено у справжньому галицькому вертепі. Вони мають розказувати про політичну ситуацію в країні, про актуальні проблеми українців. Коли Ющенко був головою Нацбанку, Кася і Гриць переживали за свої гроші та тримали у консервних банках, а коли в Януковича кинули яйцем,то Кася з Грицем бідкалися за курей, які чомусь стали добре нестися. Колись, у дитинстві пана Богдана, у вертепі селяни нарікали на високі податки, жид продавав коня або козу, теща скандалила із зятем-пияком. Як бачимо, нічого нового у вертепі, лише те, що має місце у щоденному житті галичан. 

"Тато розказував, що у вертепі його дитинства розповідали історію про народження Христа, мали місце веселі сценки. Там було багато персонажів, близьких і зрозумілих – Теща сварилася із Зятем-пияком, Селяни нарікали на високі податки, Жид продавав коня або козу, а Чарівниця робила масло у свято", – розповідає донька лялькаря Дарія Ковальчук.

Фото: Дарія Ковальчук.

Важливим пунктом родини Ковальчуків є внесення вертепу, який з родинного став надбанням усіх українців, до Списку нематеріальної культурної спадщини людства міжнародної організації ЮНЕСКО. Відбуватиметься цей процес у декілька етапів і триватиме кілька років. Перший крок – внесення до Місцевого переліку Національної культурної спадщини. Другий крок – до Національного переліку НКС України (до жовтня 2022 року). І третій крок – до Списку нематеріальної культурної спадщини людства міжнародної організації ЮНЕСКО. 

"Відповідні документи ми вже почали готувати спільно з Львівським обласним центром народної творчості і культурно-освітньої роботи. Це тривалий процес, почали ми його у 2021 році, продовжуємо працювати далі над створенням облікової картки елемента нематеріальної культурної спадщини України", – каже Дарія Ковальчук.   

Тож невдовзі вертеп однієї родини має шанси стати надбанням усіх українців і навіть стати відкриттям для інших країн.
 

Стежте за найважливішими новинами Львова, регіону, України та світу разом з "Еспресо.Захід"! Підписуйтесь на нашу facebook–сторінку